Dugaan

5:58 PM iSyazz 0 Comments

Assalamualaikum wbt sahabat-2 sekalian ^•^

Dugaan dan cabaran memang takkan pernah lari dalam kamus harian manusia betul tak? Setiap manusia yang hidup kat atas bumi ni mesti ada dugaan dan cabaran yang terpaksa dorang hadapi. Tak kisahlah dugaan tu besar atau kecil tapi dorang mesti cari ikhtiar untuk hadapi dugaan tu. As Muslim, kita mesti selalu ingat yang Allah takkan menguji hambaNya lebih dari kemampuannya.

Kelas belum pun bermula tapi macam-2 benda dah berlaku. I'm not saying that it's a bad luck. Cuma aku tak sangka lah secepat ini masalah akan timbul. Yelah selalunya masalah akan timbul bila kita dah masuk rumah, macam pakcik tu tak kotakan janji dia ke pe. Apa yang pasti aku kesian gila kat Zai sebab masalah yang timbul ni paling banyak kena tempias dia lah. Yeah I know korang mesti nak tahu pasal apa en, act pasal hal rumah sewa. Firstly yang deal ruma tu aku dengan pakcik tu tapi yang g tengok rumah tu orang lain. The problem is not about the house tapi pasal macam mana pakcik tu handle masalah tu.

Mulanya deal dia cakap boleh masuk rumah on 23rd which kelas dah start sehari tapi budak rumah semua tak kesah sebab okaylah at least taknak ah masuk time puasa dah start. Penat kan, nak kemas rumah apa semua. Macam yang aku cakap, awal-2 lagi masalah dah timbul. Before hari mendaftar which is on 18th, aku dah call pakcik tu bgtahu budak rumah akan start balik 18 tuu. Pakcik tu time orang call cakap "Ye-2, pakcik jorte down tarikh tu" patu bila Zai balik 18 tu nak minta kunci rumah dia tak free pulak time tu. Padahal dah jorte down*kononnya*. Oh lupa pulak, disebabkan rumah boleh masuk on 23rd… Ktorang stay dulu homestay dia.

Aku time tu ada kat KL, tak balik lagi. Zai call, text apa semua cakap pakcik tu tak angkat fon, tak reply text apa semua. Aku macam eh apahal pulak pakcik ni tapi dia memang macam tu susah nak angkat fon. Nway, tunggu punya tunggu… nak dekat 6lebih tak silap aku baru Zai boleh masuk homestay tu. Bayangkanlah, Zai datang dari pagi kot patu petang baru boleh masuk. Parents dia kot yang hantar, dari jauh pulak tu. Pakcik tu takkan tak faham, tak sedetik pun rasa kesian tu timbul dekat dalam hati dia ke pe pun aku taktahulah. Apa yang pasti aku dapat text dari Zai, cakap masalah dah settle for now. Itupun Zai menumpang dulu rumah Tenot, ye ah takkan nak stay sorang-2 en.

Aku dengan Pieja sampai hari Jumaat. Pieja sampai tengah hari, aku petang sikit. Pagi tu aku call dah pakcik tu cakap majority budak rumah balik harini. Dia cakap okay lah tunggu semua balik baru dia berani nak bagi kunci rumah. Tapi otw nak balik tu, Zai text aku cakap dia dah g amik kunci rumah tu dengan Pieja tapi dorang tak masuk rumah tu lagi kira tunggu aku sampai baru masuk. Sampai je petang tu, okay homestay dia jauh lagi dari rumah lama. Which motor aku sampai lambat and perjalanan nak ke kelas tu agak jauh ah. Tapi takpelah sebab sehari je en patu dah masuk rumah sewa dah. So budak rumah dah start balik malam tu……

P/s: To be continued…

You Might Also Like

0 comments: