Study

Pengakhiran?

10:46 PM iSyazz 1 Comments

Assalamualaikum wbt sahabat-2 sekalian.

Setiap permulaan pasti ada pengakhirannya. Ada pengakhiran yang berakhir dengan kesedihan, ada juga yang berakhir dengan kegembiraan. Tapi apa yang aku pasti is pembelajaran aku takkan berakhir disini. Masih yang banyak yang belum aku pelajari.

12 Ogos adalah hari penentuan. Cewah  . Tak sabar sebenarnya. Rasa macam lama lagi tapi bila fikir balik, "Eleh Syaz, dip yg 3 tahun tu pun kau rasa sekejap je. Ni kan pulak yg lagi bape bulan je ni". Pejam celik je, confirm bila hari tu tiba you'll be like, "Uish cepatnya masa berlalu! " Lulzz, cliche Syaz is always cliche 

Well, ingat lagi tak before this aku ada post pasal susahnya budak poli nak sambung degree kan? Act, aku nak betulkan sikit statement aku ni. Bukanlah susah nak sambung but persaingan bagi budak diploma lepasan poli sangat tinggi. But here's a few things that I needs to considered:

☝ 1st & foremost, nak kena compete dgn bebudak stpm & setaraf. Which mean, sijil stpm yang kita tahu sangat value kan so faham-2 jelah dan mestilah dorg berkobar-2 nak masuk U, right? *entah lah ada orang cakap dorg akan sort budak dip dari U dorg dulu then STPM then baru lah ktorang.
✌ 2nd, we got the Setaraf ones. Which  mostly dorang ni lepasan diploma U, so basically dorang akan diserap oleh U masing-2. As UiTM & UTM mestilah priority nya pada budak dorang kan? So peluang tu dah bertambah nipis. Apatah lagi utk kami-2 yg jenis minat dengan bidang masing-2 kan.
 3rd, kos yg ktorang nak sambung ni which is land surveying or its commercial names is geomatic mmg lah susah nak dapat. Tp kalau cakap ukur tanah orang tahu dah kot or emm actually tak ramai yg familiar pun dgn kos ni. Kalau tanya orang luar apa yg dorang tahu pasal ukur tanah, confirm jwpn dorang mcm gini "Oh yang teropong-2 orang tu eh"  

 Plus, kalau betul-2 nak further land survey ekat Malaysia ni, ada 2 institusi  je yg tawarkan kos ni Uitm & UTM. Satu nu haa kat Peghlis & satu lagi nu haa kat Skudai. Oh kalau utk IPTS ada satu ni haa, Geomatica College. Aku tahu ni pun sbb dorg bagi Talk kat poli haritu. Tapi dorang more GIS. Besides I'd prefer IPTA. Easy to link with the Jupem & LJT.

Oh oh ! Nasib tak lupa, korang tahu tak yg skrg ni UTM dah terhadkan pengambilan budak dip dari poli. By terhadkan maksud aku is kuota dorang untuk budak poli hanya 5 sahaja utk satu kos. So, poli-2 yang menawarkan ukur tanah hanya ada 5. Kena sangat lah tu. Satu poli hanya sorang je budak dia amik. Trust me, kalau pointer lah yg dorang pandang. Memang aku tahu lah siapa yg dorang akan pilih kan? But at least pgl utk temuduga pun aku dah cukup happy. Even takdapat pun, at least aku tahu aku dah berusaha. Kan?

Apa pun sekarang ni aku hanya mampu berdoa. Minta pada Allah untuk permudahkan segalanya. Baik urusan didunia mahupun akhirat. Walaupun ada yang cakap ktorang takboleh isi UPU lagi but aku belasah je hehe. Sbb before this aku miss deadline utk matriks & for that aku taknak sejarah berulang. Aku rela korbankan duit daripada masa depan aku yang terkorban. Ha tu dia, dasat betul bahasa aku hahaha.

I must say that this is not the end for me in pursuing my dream. This is just another semester break for me. A long semester break perhaps. Sebab apa.. aku masih dahagakan ilmu.


P/s : Korang jangan risau, if this yr aku takdapat sambung. I still got perancangan but itulah dia kan, "Kita hanya mampu merancang, Allah yang menentukan segalanya."



Xoxo,
iSyazz

You Might Also Like

1 comment: